پیکر تراشی یک روش نوین در زیبایی محسوب می شود این روش زیبایی بیشتر تناسب اندام  افراد را نشانه گرفته است. همان گونه که می دانید چربی های شکمی، اضافه وزن علاوه بر نامطلوب نشان دادن ظاهر شما ممکن است باعث بیماری شود.

در همین جهت پیکرتراشی یک روش جراحی برای کمک به افرادی است که می‌خواهند به سرعت از چربی‌های موضعی در نواحی مختلف بدن خود رهایی پیدا کنند. البته استفاده از این تکنیک نفی کننده ورزش و رعایت رژیم غذایی نیست بلکه به نوعی، مکمل این دو می‌باشد. کاندیدای ایده‌آل برای پیکرتراشی کسی است که با استفاده از ورزش و رژیم غذایی به وزن قابل قبول رسیده اما به هر دلیلی، از چربی‌های موضعی انباشته شده در برخی نواحی خود رهایی پیدا نکرده و برای حل این معضل به سراغ پیکرتراشی می‌آيد. به طور کلی گفته می‌شود که برای گرفتن یک نتیجه ایده آل از پیکرتراشی، باید شاخص توده بدنی (BMI) بیمار کمتر از 34 باشد.

انواع روش ‌های پیکرتراشی

به طور کلی انجام پیکرتراشی روشهای مختلفی دارد که هریک از آنها  تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی انجام می شود. همچنین روشهای انتخابی برای پیکر تراشی و تکنیک هایی که جراح استفاده می کند براساس اهداف و شرایط  بیمار متفاوت است. همین طور جراح برای انجام  پیکرتراشی به برش هایی نیاز دارند که اندازه و تعداد آن ها به مقدار و محل چربی های اضافی بدن فرد بستگی دارد. به طور کلی پیکرتراشی به دو روش تهاجمی و غیر تهاجمی انجام می‌شود.

روش تهاجمی

روش جراحی پیکرتراشی شامل جراحی پلاستیک «سینه»، «شکم» و «ران و بازو» می‌باشد. در این جراحی، پوست ناحیه موردنظر برش خورده، چربی اضافه برداشته می‌شود و مجددا قسمت‌های مختلف پوست به هم بخیه می‌شوند.

روش‌های غیر تهاجمی

شیوه‌های غیرتهاجمی پیکرتراشی که در حال حاضر برای رفع چربی‌های موضعی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل لیپوساکشن، لیپولیز، لیپوماتیک و بادی جت می‌باشند. البته با توجه به پیشرفت سریع علوم پزشکی، روز به روز روش‌های جدیدتری ابداع و به این دسته‌بندی اضافه می‌شوند. در ادامه به بررسی این چهار روش خواهیم پرداخت.

لیپوساکشن

این روش همانطور که از نام آن مشخص است، بر پایه مکش چربی‌ها می‌باشد. برای انجام لیپوساکشن، پزشک در ناحیه موردنظر شکاف کوچکی ایجاد نموده و لوله‌ای به نام کانولا را از طریق آن به زیر پوست میفرستد تا بافت چربی را در آن ناحیه تخریب نماید. سپس با کمک مکش ایجاد شده توسط دستگاه، چربی اضافه از طریق لوله به خارج از بدن منتقل می‌شود.

لیپولیز

لیپولیز از جمله روش‌های جدید پیکرتراشی است که در سال 2006 مجوزهای اولیه را کسب نمود و پس از آن به تدریج در سراسر دنیا به عنوان یک روش موثر و کم عارضه پیکرتراشی گسترش یافت. در این روش، پس از مشخص شدن نواحی هدف توسط پزشک، مقدار لازم از مایع مخصوص لیپولیز (محلول تامسنت)، به ناحیه موردنظر تزریق و سپس با ایجاد یک برش کوچک، فیبر نور لیزر به زیر پوست نفوذ داده می‌شود. این فیبر پس از ورود به پوست، طول موج مشخصی را ساطع می‌کند که باعث می‌شود چربی زیر پوست از حالت جامد به حالت مایع یا نیمه مایع دربیاید. سپس با استفاده از یک مکش ملایم این مایع از زیر پوست خارج می‌شود.

لیپوماتیک

لیپوماتیک در حقیقت نوعی لیپوساکشن است. در لیپوماتیک از کانولای لرزشی برای تخریب بافت چربی و تبدیل چربی جامد به حالت مایع استفاده می‌شود. برای انجام این روش درمانی، پس از تعیین محل موردنظر، برش کوچکی در سطح پوست ایجاد شده و از طریق آن کانولای لرزشی وارد بافت چربی می‌شود. ارتعاشات کانولا در جهت افقی و عمودی باعث تخریب بافت چربی و خروج آسان آن با کمک مکش از زیر پوست می‌گردد.

بادی جت

بادی جت نیز مانند لیپوماتیک در زیرگروه لیپوساکشن قرار می‌گیرد. مراحل مختلف بادی‌جت دقیقا مشابه لیپوماتیک است، با این تفاوت که در بادی جت به جای کانولای ارتعاشی، از فشار آب برای تخریب بافت چربی استفاده می‌شود.

در این روش از فشار آب برای از بین بردن چربی‌ها استفاده می‌ شود. میله فلزی دستگاه واتر جت آب را با فشار به سلول‌های چربی وارد کرده و آن‌ها را به قسمت ‌های کوچک تر تبدیل و در آب شناور می‌کند و شرایط دفع این چربی را فراهم می‌آورد. در این روش نیز مانند روش لیپوماتیک چربی‌ها کامل از بین نمی رود تفاوتی که با روش لیپوماتیک دارد این است که چربی‌ها را می‌توان در اندام‌های دیگر به کار برد، بعد از این پیکرتراشی نیاز به رعایت رژیم غذایی و انجام ورزش مخصوص می‌باشد.

برش معکوس

در این روش، برش را در ناحیه‌ی زیر سینه‌ی بیمار ایجاد می‌کنند و با کمک آن پوست را از سینه تا شکم به بالا بلند می‌کنند. این روش بیشتر برای کسانی استفاده می‌شود که پوست شکم آن‌ها از کشیدگی شدید رنج می‌برد.

برش بزرگ

در این روش، پوست از یک ناحیه‌ی بزرگ برداشته می‌شود و با اصلاح پوست، شکل بدن تغییر می‌کند. این روش برای کسانی مناسب است که چند منطقه از بدنشان نیاز به اصلاح دارد.

همانطور که گفته شد، با توجه به پیشرفت‌های روزافزون علوم پزشکی، به مرور روش‌های متفاوت‌تری برای پیکرتراشی ابداع شده و روش‌های قدیمی‌تر به تدریج منسوخ می‌شوند. بیشتر روش‌های متداول پیکرتراشی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند کم‌خطر و کم عارضه بوده و معمولا نتایج مطلوب و ماندگاری را در پی دارند.

در صورت انتخاب درست  هرکدام از این شیوه ها می توانند مزایای خاصی داشته باشند؛ چرا که انجام هرکدام از روش های پیکرتراشی برای تخلیه و حذف بخشی از حجم خاصی از چربی های اضافی مورد استفاده قرار می گیرند.

بهترین دکتر پیکرتراشی، پزشکی است که علاوه بر حاذق بودن در انجام هرکدام از روش های مذکور در پیکر تراشی بتواند با توجه به شرایطی فیزیولوژی بیمار، مناسب ترین روش را برای انجام این کار به او پیشنهاد دهد.

بررسی روش های پیکرتراشی و مقایسه آنها
بررسی روش های پیکرتراشی و مقایسه آنها

معمول‌ترین روش های پیکرتراشی: لیپوماتیک

در روش پیکر تراشی با لیپوماتیک پزشک شما از امواج اولتراسونیک برای تخریب چربی ها استفاده می کند که به کمک آن  چربی های اضافه را از بدن  فرد خارج می کند. از مزیت های روش لیپوماتیک نسبت به روش دیگر  قابل استفاده بودن چربی های استراخ شده  در سایر نقاط بدن برای حجم دهی می باشد.

ازآنجایی که درروش لیپوماتیک، چربی‌ها حرارت نمی‌بینند، می‌توانند از چربی‌های خارج‌ شده برای تزریق چربی در قسمت‌های دیگری از بدن مانند ‌گونه‌ها، چانه، خط لبخند، باسن یا زیرچشم‌ها استفاده کرد. دراین روش درمانی، حرارتی که زیر پوست تولید می‌شود،‌ بسیار اندک است به همین دلیل احتمال ایجاد سوختگی‌های پوستی خیلی کمتر است.

در پیکرتراشی غیرجراحی به شیوه ی لیپوماتیک، با ایجاد شکاف در ناحیه مورد نظرلوله ای به نام کانولا با حرکات خود در زیر پوست شروع به جداسازی چربی های انباشته ی شده ناحیه ی مورد نظر می کند و سپس با کمک مکش دستگاه  بدون آسیب به بافت چربی ها، آنها را به بیرون از بدن تخلیه می نماید.

لیپوماتیک جدیدترین روش تخلیه چربی است که مشکلات ایمنی دیگر روشها را  مانند لیپوساکشن حل کرده است. درهنگام انجام ایپوماتیک سلول های چربی به صورت کاملاً فیزیکی تخریب شده و توسط حرکات لرزشی کانولا به صورت آزاد درآمده و این چربی به آرامی، بدون درد و خونریزی توسط دستگاه از بدن خارج می شود.

بنابراین بدلیل عدم استفاده از لیزر دربافت چربی امکان فیبروز در زیر پوست بسیار کم است و همچنین این روش به سفت‌تر شدن و لیفت پوست بدن نیزکمک می کند. هدف از انجام این روش تغییر سایز، حجم و فرم است که به رفع سلولیت کمک می کند. این روش دارای دوره نقاهت کوتاه و بین 3 تا 7 روز می باشد و دوره استفاده از گن نیز حدود دو هفته می باشد.

برتری لیپوماتیک نسبت به سایر روش های پیکرتراشی

این روش نسبت به سایر روش‌های زیبایی اندام دارای مزایایی است که به برخی از آنها اشاره شده است در این روش خطر بروز آمبولی مسدود شدن رگ‌ها توسط مایع یا گاز بسیار کمتر از روش‌های قبلی ساکشن چربی است، هرچند که احتمال آن تا حدی نیز وجود دارد.

این تنها روش بی‌عارضه نسبت به سایرروش‌ها است هرچند بروز برخی ازعفونت‌ها، خون‌ریزی و کبودی در کسانی است که از داروهای ضدانعقاد خون استفاده می‌کنند و تجمع آب ناشی ازعدم تخلیه مناسب مایع و بسته شدن زودهنگام منافذ پوست است.

این روش، یک روش کم‌عارضه‌ای است اما هرگز برای افراد چاق که تمایل به کاهش وزن دارند، توصیه نمی‌شود. از سوی دیگر دراین روش چربی‌های خارج شده از بدن سلول‌های سالم اضافه هستند که بدون هیچ گونه آسیبی از بدن تخلیه می‌شوند.

فرق پیکرتراشی با لیپوماتیک

پیکرتراشی (Body contouring) و لیپوماتیک دو روش جراحی زیبایی برای اصلاح شکل بدن هستند، اما در طریقه و مکانیزم انجام تفاوت‌هایی دارند.

پیکرتراشی معمولاً به عملیاتی گفته می‌شود که به منظور اصلاح شکل کلی بدن و تغییر نسبت‌های بین اجزای بدن (مثل کمر، شکم، باسن و… ) صورت می‌گیرد. این عمل شامل ترکیب چند روش جراحی زیبایی است که به طور کلی شامل لیپوماتیک، کاهش حجم شکم، بالا بردن باسن، افزایش حجم سینه، افزایش حجم باسن، جراحی پوست و… است. هدف اصلی پیکرتراشی، ایجاد تغییرات زیبایی و هماهنگی بین اجزای بدن است.

در مقابل، لیپوماتیک عمل جراحی زیبایی است که برای کاهش چربی در نقاط خاص بدن استفاده می‌شود. این روش به طور خاص برای محدود کردن یا از بین بردن چربی زیر پوست، به‌ویژه در نقاطی مانند شکم، ران، بازو، ناحیه فک و صورت و… به کار می‌رود. هدف اصلی این عمل، کاهش چربی و ایجاد تغییراتی در شکل و اندازه ناحیه مورد نظر است.

در کل، هر دو روش جراحی زیبایی برای اصلاح شکل بدن هستند، اما به هدف و نقاط کاری متفاوتی می‌پردازند.

فرق پیکرتراشی با لیپوساکشن

پیکرتراشی و لیپوساکشن دو روش جراحی زیبایی برای کاهش وزن و بهبود شکل بدن هستند، اما دارای تفاوت‌هایی هستند. در پیکرتراشی، هدف تغییر شکل و اندازه بدن با تلفیق چندین روش جراحی زیبایی از جمله لیپوساکشن، جراحی شکم، جراحی پستان و… است. در حالی که در لیپوساکشن، هدف از بین بردن چربی اضافی در نقاط مختلف بدن با استفاده از جراحی لیپوساکشن و جذب چربی از بدن برای کاهش وزن و بهبود شکل بدن است.

در واقع، پیکرتراشی بیشتر برای کسانی مناسب است که شکل بدن کاملاً تغییر کرده است و نیاز به تغییر در چندین نقطه از بدن دارند. اما لیپوساکشن بیشتر برای کسانی مناسب است که نقاط خاصی از بدنشان اضافه چربی دارند و نیاز به کاهش وزن یا بهبود شکل محدود شده است.

پیکرتراشی بدون جراحی امکان پذیر است؟

پیکرتراشی بدون جراحی با استفاده از روش‌های غیرت جراحی نیز امکان‌پذیر است. این روش‌ها شامل لیزر لیپولیز (Laser Lipolysis)، کریولیپولیز (Cryolipolysis)، رادیوفرکانسی (Radiofrequency)، اولتراسوند (Ultrasound) و دیگر روش‌های پیکرتراشی غیرتهاجمی هستند. در این روش‌ها، ابزارهای خاصی برای لیپولیز و یا خرد کردن چربی به کار می‌روند و در نهایت چربی از بدن دفع می‌شود. این روش‌ها در مقایسه با روش‌های جراحی کمترین ریسک و زمان بهبودی را دارند، اما نیاز به بررسی دقیق و توصیه پزشکی همچنان وجود دارد.

این روش‌های بدون جراحی امکان پذیری بیشتری برای بهبود شکل بدن بدون نیاز به بیهوشی عمومی، بدون درد و مرخصی طولانی و با مدت زمان کوتاهتری برای بهبود بیماری پس از جراحی، فراهم می‌کنند. با این حال، لازم است برای مشخص کردن نوع روش مناسب، با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

درچه مواردی پیکرتراشی نباید انجام شود؟

  • بیمار باردار باشد
  • فرد وضعیت جسمی نامناسب دارد.
  • افرادی که شاخص بدنی بالای۳۵ یا ۴۰ و همراه با فشار خون و دیابت، دارند
  • افرادی که مشکلات ترمیم زخم دارند
  • افرادی که درخصوص شکل و و فرم بدن خود انتظار بیش از حد دارند.

بهترین دکتر پیکرتراشی در قم

بهترین دکتر پیکرتراشی در هر شهری که باشد، باید به صورت کلی دارای ویژگی‌هایی باشد که در زیر به برخی از این ویژگی‌ها اشاره می‌کنم:

1. تحصیلات و مهارت‌های پزشکی: بهترین دکتر پیکرتراشی باید دارای تحصیلات مرتبط و مهارت‌های لازم در زمینه‌ی پیکرتراشی باشد. این شامل داشتن مدرک تخصصی پلاستیک و زیبایی، داشتن تجربه‌ی کافی و برخورداری از مهارت‌های تکنیکال در انجام عمل‌های پیکرتراشی است.

2. بازخوردهای مثبت بیماران: بهترین دکتر پیکرتراشی در قم باید دارای بازخوردهای مثبت و رضایت بیماران سابق باشد. این می‌تواند شامل نظرات و تجربیات بیماران در مورد عملکرد و خدمات پزشکی او باشد.

3. استفاده از تکنولوژی مدرن: بهترین دکتر پیکرتراشی باید از تکنولوژی‌های مدرن و مهندسی بدنی برای ارائه‌ی خدمات پیکرتراشی استفاده کند. این شامل استفاده از دستگاه‌های پیشرفته‌ی پیکرتراشی، نرم‌افزارهای تصویربرداری و سایر وسایل مربوط به پیکرتراشی است.

4. تجربه و تخصص: بهترین دکتر پیکرتراشی در تهران دارای تجربه و تخصص زیادی در این حوزه است. او باید توانایی انجام پیکرتراشی‌های مختلف را داشته باشد و باید توانایی برخورد با هر گونه مشکل یا عارضه ناشی از پیکرتراشی را داشته باشد.

بهترین متخصص پیکرتراشی

اگر شما هم به دنبال متخصص پیکرتراشی در قم هستید، حتماً در انتخاب پزشکتان به نکات زیر توجه کنید:

  • به دلیل حساسیت این عمل پزشکان فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی می توانند جزء بهترین گزینه های انتخابی شما باشند.
  •  نمونه کارهای پزشک را حتماً در صفحات مجازی و سایتشان مشاهده کنید.
  • یک جلسه مشاوره با پزشکتان داشته باشید و درباره نحوه جراحی و عوارض آن از ایشان سوال کنید.
  • بهترین دکتر پیکرتراشی باید در مرحله اول با بیمار صادق باشد و در صورتی که متقاضی شرایط لازم برای عمل جراحی را نداشته باشد، قبل از هر اقدامی به او اطلاع دهد.

توصیه می‌شود برای پیدا کردن بهترین مراکز پیکرتراشی در قم از روش‌های زیر استفاده کنید:

جستجوی اینترنتی: این روزها بسیاری از مراکز پیکرتراشی دارای وبسایت و صفحات اجتماعی هستند. با جستجوی “پیکرتراشی در قم” یا “بهترین مرکز پیکرتراشی در قم” در موتورهای جستجو، می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد مراکز پیکرتراشی مختلف به دست آورید.

مشاوره با دوستان و آشنایان: اگر شما در محل زندگی خود از افرادی که پیکرتراشی انجام داده‌اند را می‌شناسید، می‌توانید با آنها مشورت کنید و تجربیاتشان را بشنوید.

مراجعه به کلینیک‌ها و مطب‌های معتبر: برای پیدا کردن بهترین مرکز پیکرتراشی ، می‌توانید به مراکز و کلینیک‌های مشهور و معتبر مراجعه کنید و با کارشناسان و پزشکان آنجا مشورت کنید. همچنین می‌توانید نظرات بیماران سابق را در مورد هر کلینیک جستجو کنید تا بهترین راهنمایی را در این زمینه دریافت کنید.

به این مقاله امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *