بوتاکس باعث از بین رفتن خط‌ ها و چروک ‌های صورت می شود! تزریق بوتاکس از روش‌ های غیر تهاجمی و موثر برای از بین بردن خط‌های صورت، زیبایی بیشتر و جوانی چهره است. این مقاله برای آشنایی کامل شما با این روش جوانسازی نوشته شده است. با خواندن کامل این مقاله شما با بوتاکس، نحوه عملکرد، محل‌های تزریق، مزایا و عوارض بوتاکس آشنا خواهید شد.

بوتاکس چیست؟

بوتاکس ماده‌ای دارویی تهیه شده از باکتری کلوستریدیوم بوتولینیوم برای درمان برخی از مشکلات جسمی و زیبایی چهره است. سم باکتری بوتولینیوم باعث ضعف عضلات محل تزریق و فلجی آن‌ها می‌شود؛ برای همین بعد از تزریق بوتاکس خط‌ها و چروک‌ها ناپدید می ‌شوند.

توجه کنید که بوتاکس ماده‌ای سمی است؛ برای تاثیر درست و جلوگیری از عوارض جانبی حتما تزریق آن باید توسط پزشک متخصص انجام شود.

چگونه بوتاکس روی بدن عمل می‌ کند؟

پس از تزریق مستقیم بوتاکس در ماهیچه مورد نظر، سم تولید شده از باکتری بوتولینیوم روی عضله محل تزریق اثر می‌ کند. این ماده سمی و موثر در زیبایی از حرکت زیاد ماهیچه جلوگیری می ‌کند. در نتیجه به‌ خاطر حرکت نکردن زیاد عضله، پوست صاف و بدون چروک می ‌شود.

اثر بوتاکس پس از گذشت یک هفته کاملا روی چهره مشخص می‌ شود. تاثیر بوتاکس بیشتر روی چروک ‌های دینامیک یا همان چروک ‌های پویا است. چروک پویا از حرکت زیاد عضله ‌ها مثل خط اخم، خطوط پنجه کلاغی کنار چشم و خط لبخند ایجاد می‌ شود. این خطوط سن فرد را بیشتر نشان داده و تزریق بوتاکس راهی مناسب برای رهایی از آن‌ها است.

اثر و ماندگاری بوتاکس نسبت به محل تزریق، نوع بوتاکس و نوع ساختار بدنی فرد متغیر است. در واقع اثرات تزریق موقتی است، اما با تزریق های مکرر زمان اثرات دارو افزایش می یابد. متوسط زمان باقی ماندن اثر دارو در دفعات اول حدود سه ماه است. همچنین، پس از هر دوره تزریق ماندگاری آن بیشتر می ‌شود. حتی در بعضی از بیماران جهت رسیدن به نتیجه مطلوب ممکن است به دو جلسه تزریق و یا اصطلاحا Touch up نیاز باشد.

کاربرد بوتاکس در زیبایی چهره

در هر سنی بر اثر عوامل مختلف مثل ژنتیک و شرایط زندگی، روی چهره خطوط ریز و درشتی نقش می ‌بندد. این خطوط سن را بیشتر نشان می‌دهند؛ برای همین برخی از افراد به ویژه خانم‌ها، به دنبال راهی برای خلاصی از این خطوط هستند. غیر از رفع چین و چروک، بوتاکس در زمینه‌ های دیگر برای زیبایی بیشتر چهره استفاده می ‌شود. کاربرد بوتاکس در زیبایی به موارد زیر خلاصه می ‌شود:

  • جوانسازی پوست با رفع و کاهش چین و چروک صورت
  • رفع خطوط کنار چشم
  • زیبایی لب‌ها با بالا کشیدن گوشه‌های آویزان لب‌
  • بالا بردن نوک بینی برای زیبایی بیشتر
  • رفع خط اخم و لبخند
  • تغییر حالت چشم
  • صاف کردن پوست گردن
  • بالا کشیدن ابروها
  • از بین بردن خط و چروک چانه
  • آسانی مراقبت بعد از بوتاکس

کاربرد درمانی بوتاکس

پزشک‌ها از بوتاکس برای رفع برخی از مشکلات جسمی استفاده می‌ کنند. کاربردهای درمانی بوتاکس عبارتند از:

  • از بین بردن تعریق زیاد زیر بغل
  • جلوگیری از پلک زدن‌های غیر عادی
  • جلوگیری از انقباض‌های ناگهانی عضله‌های بدن مثل گردن
  • درمان بیماری‌های چشم ناشی از تنبلی ماهیچه‌ها مثل انحراف چشم
  • درمان بی‌اختیاری ادرار و نیاز مداوم به ادرار کردن
  • درمان سردرهای شدید (میگرن)
بوتاکس چیست و چه کاربردی دارد؟
بوتاکس چیست و چه کاربردی دارد؟

فواید و مزایای بوتاکس چیست؟

بوتاکس مانند روش‌های دیگر جوانسازی دارای مزایای دیگری ‌غیر از رفع خط‌های صورت است. مزایای بوتاکس صورت عبارتند از:

  • کوتاه بودن زمان تزریق
  • نیاز نداشتن به بیهوشی
  • اثرگذاری سریع
  • هزینه کمتر از سایر روش‌های جوانسازی
  • امکان انجام فعالیت‌های روزانه بعد از تزریق
  • قابل برگشت بودن بوتاکس
  • نیاز نداشتن به جراحی برای رفع چروک‌ها یا مشکل ‌های جسمی

تمام این مزایا در کنار یکدیگر، تزریق بوتاکس را به محبوب‌ترین روش جوانسازی چهره تبدیل کرده است.

عوارض بوتاکس چیست؟

شاید قبل از تزریق بوتاکس سوالی در مورد عوارض بوتاکس در دراز مدت در ذهن شما شکل بگیرد. شما جواب این سوال خود را در ادامه خواهید گرفت. بوتاکس اگر توسط پزشک تزریق شود عوارض کم و موقتی خواهد داشت. به‌طور کلی عوارض بوتاکس عبارت است از:

ایجاد تورم و کبودی

میزان تورم به دز، نوع پوست و نحوه تزریق دکتر بستگی دارد. برای درمان تورم و قرمزی می‌توانید از کمپرس یخ استفاده کنید. این تورم، قرمزی و کبودی حداکثر ظرف مدت یک هفته رفع می‌شود.

کاهش حالت‌ های مختلف محل تزریق

با فلج شدن ماهیچه ‌های محل تزریق، دیگر شاهد حالت‌های خاص در آن ناحیه از صورت نخواهید بود. به‌عنوان مثال با تزریق بوتاکس خط خنده، دیگر هنگام خندیدن کنار بینی و دهان شما خطی ایجاد نمی ‌شود.

سر درد

بعضی از افراد بعد از تزریق دچار سر درد می‌ شوند. این مشکل با خوردن مسکن پس از گذشت چند ساعت حل می ‌شود.

حساسیت

تعداد کمی از افراد با توجه به نوع بوتاکس و بدن فرد دچار حساسیت می‌ شوند. حساسیت با علائمی مثل خارش محل تزریق، کهیر و گیجی ظاهر شده که در این مواقع حتما باید به پزشک خود اطلاع دهید.

چه کسانی نباید بوتاکس کنند!

  1. افرادی که بیماری عضلانی دارند: این دارو ممکن است در بیمارانی که از بیماری عضلانی مانند میوتونیک دیستروفی، میوستنیا گراویس و یا بیماری هانتینگتون رنج می ‌برند، تداخل ایجاد کرده و بیشتر شدن عوارض آن‌ها را در پی داشته باشد.
  2.  زنان باردار و شیرده: اطلاعات کافی درباره اثر بوتاکس در بارداری و شیردهی وجود ندارد، لذا بهتر است این دارو در این دوران‌ها استفاده نشود.
  3. افرادی که به نوعی از این دارو حساسیت دارند: برخی از افراد به عنوان عوارض جانبی به داروهای بوتاکس حساسیت نشان داده‌اند. بهتر است پیش از استفاده از بوتاکس با پزشک خود درباره حساسیت‌های خود صحبت کنید.
  4. افرادی که به‌صورت مزمن مشکل تنفسی دارند: این دارو ممکن است باعث کاهش قدرت عضلات تنفسی شود و به تنفس افرادی که به طور مزمن مشکل تنفسی دارند، ضربه وارد کند.

بنابراین، پیش از استفاده از بوتاکس بهتر است با پزشک خود درباره شرایط سلامتی و هرگونه داروی دیگری که ممکن است در حال استفاده باشید، مشورت کنید.

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

پس از تزریق بوتاکس، مراقبت‌ خاصی لازم نیست ولی این نکات را مد نظر داشته باشید:

  • لمس و فشار دادن به ناحیه‌ای که تزریق شده ممنوع است. همچنین پیاده روی شدید و تمرینات سنگین نیز تا 24 تا 48 ساعت پس از تزریق بوتاکس بهتر است اجتناب شود.
  • برای کاهش درد و التهاب ناحیه تزریق، می ‌توانید برای چند دقیقه یخ بگذارید. این اقدام ممکن است به کاهش تورم و درد کمک کند.
  •  مصرف آنتی‌بیوتیک، آسپرین و داروهای ضد التهاب قبل از تزریق بوتاکس بهتر است با پزشک مشاوره شود.
  • استفاده از کرم ضد آفتاب در منطقه‌ای که تزریق بوتاکس شده، می‌ تواند به کاهش حساسیت پوست و جلوگیری از آسیب دیدگی پوست کمک کند.
  • در صورتی که هر یک از علائمی مانند درد شدید، خارش، سوزش، قرمزی یا تورم در محل تزریق بوتاکس در دراز مدت برای شما رخ دهد، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید.
بوتاکس چیست و چه کاربردی دارد؟
بوتاکس چیست و چه کاربردی دارد؟

بهترین دکتر برای تزریق بوتاکس

شما می توانید برای تزریق بوتاکس در تهران و یا  سایر شهرها به متخصصان پوست، جراح پلاستیکو یا متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. هرکدام از پزشکان متخصص در زمینه هایی که نام برده شد می توانند با گذراندن دوره های مربوطه، مجوز تزریق بوتاکس، لیزر و سایر موارد را کسب نمایند.

توجه داشته باشید که ممکن است افرادی غیر متخصص با استفاده از عنوان هایی مثل متخصص لیزر، متخصص تزریق بوتاکس و مشابه آنها، موجب سردرگمی شوند. بنابراین برای انتخاب دکتر خوب برای تزریق بوتاکس حتما مدارک پزشکی شخص را بررسی کرده و از تخصص وی در طبابت اطمینان حاصل کنید.

انتخاب یک متخصص مجرب برای تزریق بوتاکس

نتایج موردانتظار یک تزریق بوتاکس به عوامل مختلفی بستگی دارد. مهم‌ترین عامل انتخاب پزشک متخصص است، زیرا همانطور که اشاره کردیم بوتاکس حاوی مواد سمی بوده که باید در نقاط مشخصی تزریق شود. این کار تنها باید توسط پزشک متخصص پوست انجام شده و انجام آن توسط سایر پزشک ها مانند پزشک عمومی به صلاح بیمار نمی باشد .

عامل دیگری که در نتیجه و ماندگاری بوتاکس موثر است، کیفیت مواد تزریق شده می باشد؛ زیرا پزشک مجرب و متخصص نسبت به برندهای معتبر و با کیفیت اطلاع داشته و به بیمار اطلاعاتی درباره مزایا و معایب هر کدام از آنها می دهد . همچنین ممکن است عوارض احتمالی بعد از تزریق بوتاکس برای فرد ایجاد شود که تنها پزشک متخصص می تواند آن را درمان کند.

کلام آخر

می ‌شود گفت که تقریبا همه افراد به زیبایی و جوانی علاقه دارند. تزریق بوتاکس راهی آسان برای رسیدن به ظاهری جوان‌تر و بدون چروک برای افراد بالای 18 سال است. بوتاکس فقط برای رفع خط‌ها و چروک‌ها نیست، بلکه می‌توانید از آن برای تغییر حالت لب، چشم و ابرو خود نیز استفاده کنید.

توجه کنید که برای داشتن چهره طبیعی زیبا و جلوگیری از ایجاد عوارض ناخوشایند حتما تزریق را نزد یک پزشک متخصص انجام دهید.

به این مقاله امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *