عمل ابدومینوپلاستی در حقیقت حذف بافت چربی زیر پوست، سفت کردن پوست افتاده و برداشتن پوست اضافی و ترمیم وسفت کردن عضلات تغییر شکل یافته است. تفاوت قبل و بعد از عمل جراحی ابدومینوپلاستی برای بیشتر افراد قابل مشاهده بوده و بیماران از نتیجه عمل بسیار راضی هستند.

سفت شدن عضلات ضعیف، از بین بردن چربی اضافی و برداشتن  بافت های اضافه پوستی باعث ایجاد ظاهری صاف و سفت می شود. بیشتر افرادی که این جراحی را انجام داده‌اند، علاوه بر داشتن شکمی صاف، چند کیلو وزن نیز کم کرده‌اند.

عمل ابدومینوپلاستی برای چه افرادی مناسب است؟

  • افرادی که اضافه وزن بعد از زایمان دارند.
  • افرادی که دچار  ترک های بعد از بارداری شده‌اند.
  • بافت چربی انباشته شده به دلیل اضافه وزن
  • پوست شکم افتاده
  • تغییر شکل شکم مربوط به سن

در نتیجه هر فردی  که به دلیل افزایش و کاهش ناگهانی وزن دچار افتادگی پوست شده باشد، می تواند با ابدومینوپلاستی ظاهر شکمی ایده‌آل را به دست می آورد.

فرد کاندید ابدومینوپلاستی باید دارای چه شرایطی باشد؟

  • وزن فرد نزدیک به وزن ایده‌آل باشد.
  • وزن فرد در طی 6 ماه اخیر ثابت مانده باشد.
  • قبل از انجام این روش جراحی روش هایی مانند رعایت رژیم غذایی و ورزش را انجام داده باشد.
  • انتظارات واقع گرایانه از عمل جراحی داشته باشد.
  • خطرات و عوارض احتمالی عمل را به خوبی درک کرده باشد.
  • قصد کاهش وزن شدید بعد از عمل جراحی را نداشته باشد.

نحوه انجام ابدومینوپلاستی

فرد بعد از انجام آزمایشات و داشتن شرایط لازم برای جراحی، می تواند این جراحی را انجام دهد. بیهوشی اولین مرحله این جراحی است. در اغلب بیماران متخصص بیهوشی به شما روش بیهوشی عمومی را پیشنهاد می کند که با تزریق داروی بیهوشی به داخل رگ شروع می شود.

در مرحله بعد خط برش جراحی برای شما ایجاد خواهد شد. یک خط برش در زیر شکم بین ناحیه رویش مو و قسمت تحتانی شکم ایجاد خواهد شد. شکل و طول برش جراحی با میزان پوست اضافی مشخص می شود. عضلات و جدار شکم در خط وسط از زیر جناق تا ناحیه پوبیس بهم نزدیک خواهد شد.

برش جراحی اغلب در دورتادور ناف ایجاد می گردد. پس از بلند کردن پوست ازجدار شکم، پوست کشیده شده و پوست اضافی برداشته می شود. در نهایت بستن محل برش جراحی است. اغلب دو عدد درن بسته تعبیه می گردد، سپس لبه های محل عمل جراحی به یکدیگر در چند لایه با استفاده از نخ بخیه یا روش های دیگر ترمیم می گردد.

ابدومینوپلاستی چیست و چه مزایایی دارد؟
ابدومینوپلاستی چیست و چه مزایایی دارد؟

روش های ابدومینوپلاستی

ابدومینوپلاستی معمولا به روش های تامی تاک، ابدومینوپلاستی کامل و مینی ابدومینوپلاستی انجام می دهد.

تامی تاک: در این روش پزشک از دو نوع روش برای کوچک کردن و آب‌کردن شکم استفاده می کند. در این روش پزشک با توجه به پوست شما و چربی شکم نوع مناسب جراحی را به شما پیشنهاد می ‌دهد.

با عمل تامی تاک امکان ایجاد شکم تخت با سفت‌تر کردن عضلات جدار شکم وجود دارد. البته پوست شل به معنای الزام برای عمل تامی تاک نیست.

ابدومینوپلاستی کامل: یکی از روش‌ها برای این جراحی ابدومینوپلاستی کامل است. این روش برای بیماران دارای ذخایر چربی بیش‌ از حد و نیز افرادی که افتادگی لایه‌های زیرین عضلات و پوست شکم دارند مناسب است.

مینی ابدومینوپلاستی: روشی دیگری که در ابدومینوپلاستی مورد استفاده قرار می گیرد، مینی ابدومینوپلاستی می باشد. این روش مناسب افرادی است که دارای توان عضلانی خوبی باشند، اما مقدار زیادی پوست اضافی در منطقه شکم بوده و شکم بیمار پر از چین‌ و چروک است.

نتایج حاصل از جراحی ابدومینوپلاستی

بعد از آبدومینوپلاستی ممکن است نتایج حاصل از جراحی مشخص نشود. تا زمانی که زخم های شما کاملا بهبود پیدا نکند، نمی توانید به درستی بایستید. ظرف یک تا دو هفته شما می توانید به زندگی روزمره‌تان بازگردید و در این حالت لاغرتربه نظر می رسید. نتایج حاصل از ابدومینوپلاستی شکم به داشتن شکمی مسطح و متناسب با نوع و وزن بدن فرد انجام می شود.

به طور کلی  طول دوره نقاهت در افراد مختلف متفاوت است، به طوری که در بعضی افراد بازگشت به حالت طبیعی ممکن است تا دو هفته طول بکشد؛ در حالی که در بعضی دیگر ممکن است 3 تا 4 هفته فرد نیاز به استراحت داشته باشد.

اسکارها ممکن است در طی 3 تا 6 ماه بعد از عمل قابل مشاهده باشند، ولی این طبیعی است و انتظار می رود که اسکارها در طی 9 ماه تا 1 سال آینده صاف شوند؛ اگر چه ممکن است هیچ وقت برای همیشه کاملا محو نشوند.

اسکارهای ناشی از سزارین می تواند با اسکارهای ناشی از جراحی ابدومینوپلاستی درآمیزد. محو شدن اسکارهای ناشی از عمل ابدومینوپلاستی ممکن است تا چندین ماه زمان لازم داشته باشد. بنابراین اسکار از عوارض عمل ابدومینوپلاستی محسوب می شود. نکته دیگر اینکه در برخی موارد با انجام ابدومینوپلاستی شکم ممکن است نتایج مطلوب به دست نیاید و دراین شرایط ممکن است نیاز به انجام جراحی دیگر وجود داشته باشد.

تفاوت ابدومینوپلاستی با لیپوماتیک

ابدومینوپلاستی یکی از روش های عمل زیبایی شکم است که طی آن پزشک به کمک یک سوراخ کوچک توسط کانولا، چربی های موجود در زیر پوست شکم را ازبدن خارج کرده و به کوچک شدن آن کمک می کند.

تفاوت اساسی که بین این دو روش جراحی وجود دارد، نحوه عملکرد و جراحی آنهاست. در روش لیپوماتیک، عمل بدون برش انجام شده و چربی ها با دستگاه مکیده و از بدن خارج می شوند.

این چربی حتی قابل تزریق به دیگر مناطق بدن شما نیزمی باشد. از این رو حجم شکم کوچک شده و شکم صاف‌تر به نظر می رسند.

در عمل ابدومینوپلاستی، شکم برش داده شده و معمولاً برای شکم هایی که حالت شل دارند مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین چربی زیادی از شکم برداشته نمی شود؛ به عبارتی فقط فرم آن تصحیح شده و پوست های اضافی ترمیم می شوند.

افرادی که دارای شکم سفت هستند افراد مناسبی برای اقدام به عمل ابدومینوپلاستی نیستند. اما این افراد می توانند ابتدا به کمک روش لیپوماتیک چربی های اضافی را از ناحیه شکم خارج کنند و بعد از مدتی پوست اضافی را به کمک ابدومینوپلاستی حذف و ترمیم نماید.

آيا بعد از ابدومینوپلاستی برگشت پذیری وجود دارد؟

از آنجا که سلول های چربی پس از دوران بلوغ پتانسیل تقسیم شدن را ندارد، در صورتی که وزن خود را ثابت نگه دارید  نتایج جراحی شکم هرگز بازگشت پذیر نخواهد بود.

لازم به ذکر است افرادی که عمل ابدومینوپلاستی را انجام می دهند چنانچه رژيم غذایی پس از عمل را رعایت نمایند و همچنین ورزش های توصیه شده را نیز انجام دهند، قاعدتا به نتایجی بسیار رضایت بخشی از این جراحی دست خواهند یافت.

درچه مواردی آبدومینوپلاستی کمک کننده نیست؟

همان گونه که می دانید این جراحی زیبایی جایگزینی برای رژیم غذایی و ورزش نمی باشد. با وجودی که اثرات ابدومینوپلاستی می تواند پایدار باشد، تغییرات شدید وزن می تواند موجب ازبین رفتن نتایج مطلوب آن گردد.

به همین علت در صورتی که  بیمار تمایل دارد وزن خود را کاهش یا افزایش بدهد یا حتی برنامه‌ای برای حاملگی دارد، بهتر است که عمل جراحی ابدومینوپلاستی را به بعد از آن موکول کند.

توصیه کلی جراحان پلاستیک به بیماران این است که بایستی برای 6 تا 12 ماه قبل از عمل جراحی ابدومینوپلاستی وزن خود را ثابت نگه داشته باشند.

ابدومینوپلاستی موجب بهبود کیفیت پوست شما نمی گردد و آثار استریا را ازبین نمیبرد، ولیکن گاهی با برداشتن پوست اضافی جدار شکم استریاهای نواحی از شکم همراه آن برداشته می شود.

عوارض جانبی ابدومینوپلاستی

عوارض جانبی این نوع جراحی شکم  در صورتیکه توسط یک جراح پلاستیک با تجربه انجام شود نادر است. به هر حال هر نوع جراحی ممکن است با عوارض جانبی همراه باشد. برخی از خطرات این جراحی عبارتند از:

  • تجمع خون یا مایع زیر پوست که ممکن است نیاز به برداشتن داشته باشد.
  • عوارض جانبی ناسازگاری با داروی بیهوشی
  • عفونت و خونریزی
  • باقی ماندن جای زخم
  • بی حسی در محل جراحی
  • نتایج نامطلوب که ممکن است نیاز به روش‌های اضافی بیشتر برای حذف چربی شکم باشد.

امکان بارداری بعد از ابدومینوپلاستی

این جراحی زیبایی هیچ اختلالی در روند بارداری افراد ایجاد نخواهد کرد، ولی بیشترجراحان پلاستیک توصیه می کنند افراد پس از انجام ابدومینوپلاستی برای بارداری اقدام نکنند. زیرا جدار شکم در اثر زایمان های قبلی شل شده و ابدومینوپلاستی موجب مستحکم شدن آن می شود؛ در نتیجه بارداری مجدد موجب باز شدن بخیه ها و شل شدن دوباره جدار شکم می گردد.

توصیه می شود حداقل به مدت ۶ ماه بعد از انجام زایمان، اقدام به عمل جراحی آبدومینوپلاستی نمایند تا تغییرات ایجاد شده در دوران بارداری به حالت اولیه خود برگردند؛ به همین دلیل انجام همزمان آبدومینوپلاستی با عمل سزارین توصیه نمی شود.

مراقبت های بعد از ابدومینوپلاستی

  • بعد از جراحی تا سه روز درد خواهید داشت که به مرور زمان کاهش می یابد. برای کاهش درد می توانید از مسکن استفاده کنید .
  • برای کاهش درد هنگام استراحت سر را بالاتر از معمول و بدن را خم نگه دارید .
  • تا چند هفته از فعالیت سنگین پرهیز کنید.
  • شما می توانید فعالیت معمولی را انجام داده واستراحت مطلق ممنوع است، زیرا خطر لخته شدن خون درعروق اندام تحتانی را افزایش می دهد.
  • مصرف آناناس تازه به دلیل داشتن ویتامین C و تسریع جذب کبودی و ورم پیشنهاد می شود.
  • مصرف میوه‌جات، ماهی، میگو و امگا۳ توصیه می شود .
  • ترشح خونابه تا چند روز بعد از جراحی  طبیعی است، اما در صورت خونریزی واضح و قابل توجه اطلاع داده شود. این احتمال تا دو هفته بعد از عمل وجود دارد.
  • ویزیت روز سوم برای بررسی محل عمل و خروج درم در صورت وجود لازم است.
  • ویزیت بعد از یک هفته برای بررسی عمل جراحی لازم است .
عمل ابدومینوپلاستی چیست و چه مزایایی دارد؟
ابدومینوپلاستی چیست و چه مزایایی دارد؟

مراقبت از زخم عمل ابدومینوپلاستی

روند ترمیم زخم معمولا در بیشتر افراد یک سال زمان نیاز داشته و بلافاصله بعد از جراحی ابدومینوپلاستی شکل و ظاهر خوبی ندارد. بعد از ۱ الی ۲ ماه زخم قرمز تیره  خواهد شد و بعد از آن ارغوانی می شود. زخم از سطح پوست برآمده شده و بدترین شکل زخم معمولا سه الی پنج ماه بعد ازعمل ابدومینوپلاستی خواهد بود.

بعد از این مدت زخم به تدریج کمرنگ شده و سطح زخم مسطح می شود؛ به صورتیکه معمولا یک سال بعد از عمل تنها خط باریکی مشاهده می شود. به همین دلیل برای اینکه نتیجه رضایت بخشی دریافت کرد می بایست ۱ سال صبر کرد

پس از انجام عمل جراحی ابدومینوپلاستی، باید برای بهبود و سریعتر شدن فرآیند بهبودی بدن، به یک روال خواب مناسب نیز پایبند باشید. در ادامه نکاتی را که باید در نظر گرفته شوند برای شما شرح داده می شود:

  1. در روزهای اول پس از عمل جراحی، ممکن است احساس درد و تورم در ناحیه شکم داشته باشید. در این شرایط بهتر است در حالت نیمه نشسته خوابیده و بالش‌های نرم و پشتیبان استفاده کنید تا به شکم خود فشار نیفتد.
  2. از آنجایی که پس از عمل ابدومینوپلاستی شما به شدت درد و تورم دارید، برای جلوگیری از خفگی در خواب بهتر است در حالت نیمه خواب بخوابید. برای این کار می‌توانید بالش پشت سر خود را بالا بگیرید و کمی بالاتر از سطح بدن خود قرار دهید.
  3. در طول دوره بهبودی حتما باید به موقع و به صورت منظم داروهای تجویز شده توسط پزشک خود را مصرف کنید تا احساس درد کاهش پیدا کند و خوابتان نیز بهتر شود.
  4.  قبل از خوابیدن، حتما باید از دستگاه های فشار مناسبی استفاده کنید که به شما کمک می کند تا به درستی دراز کشیده و درد و تورم کاهش پیدا کند.
  5. در نهایت اگر با زحمت برای خوابیدن دست و پا میزنید، باید حتما با پزشک خود صحبت کنید تا از احتمال وجود مشکلی مطلع شده و در صورت لزوم به درمان بپردازید.

میزان درد عمل ابدومینوپلاستی

درد پس از عمل ابدومینوپلاستی می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله مهارت جراح، سابقه درد در ناحیه شکم و حساسیت شخصی متفاوت باشد. همچنین میزان درد در روند بهبودی پس از جراحی، بستگی به شدت و نوع عمل جراحی، تعداد لایه‌های پوست و بافت زیرین که جدا شده، سن، وضعیت فیزیکی و سلامتی بیمار و نحوه مراقبت و درمان پس از عمل دارد.

بیشتر بیماران در طی چند روز اول پس از عمل جراحی، درد شدید و تورم در ناحیه شکم دارند که می‌ تواند باعث معضلاتی مانند مشکل در حرکت و کارایی در انجام کارهای روزمره شود؛ اما در طول زمان، با تجویز درست داروها و تغییراتی که در فعالیت های روزانه انجام می‌ دهید، درد شما کاهش می‌یابد و شما قادر به انجام کارهای روزمره خود خواهید بود.

بهترین راه برای کاهش درد مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک، استفاده از یک دستگاه فشار خوب، استفاده از بالش مناسب و انجام فعالیت‌ های بسیار سبک و کم‌تحرک است. در هر صورت برای درمان درد پس از عمل جراحی، باید با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین درمان برای شما تعیین شود.

بعد از عمل جراحی باز شکم، استفاده از گن الزامی است؟

در صورتی که بعد از عمل جراحی باز شکم پزشک شما توصیه به استفاده از گن نموده، باید از آن استفاده کنید. استفاده از گن پس از جراحی باز شکم به دلایل زیر توصیه می ‌شود:

  • کمک به کاهش فشار در ناحیه شکم:
  •  حمایت از بافت‌ های ناحیه شکم
  •  افزایش راحتی و کیفیت زندگی

بنابراین، استفاده از گن پس از جراحی باز شکم توصیه می‌ شود، اما همیشه بهتر است قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.

هزینه ابدومینوپلاستی

ابدومینوپلاستی نوعی جراحی زیبایی محسوب می شود که اختیاری بوده و به همین دلیل خود متقاضی مؤظف به پرداخت کل هزینه ها می باشد. هزینه عمل ابدو در حالت کلی، متغیر می باشد و نمی توان نرخ و قیمتی ثابت و دائمی برای آن در نظر گرفت. از مهم ترین فاکتور های دخیل در هزینه جراحی ابدومینوپلاستی می توان موارد زیر را بر شمرد:

  • دستمزد پزشک متخصص یا فوق تخصص
  • هزینه ویزیت و آزمایشات اولیه.
  • هزینه کلینیک و یا بیمارستان.
  • مدت زمان بستری در کلینیک و یا بیمارستان.
به این مقاله امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *